Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.12.2009 11:12 - Списък на нещата, които да избягваме, когато пишем
Автор: chilly Категория: Изкуство   
Прочетен: 1510 Коментари: 1 Гласове:
2

Последна промяна: 06.12.2009 18:10


image

Неанонимни благодарности към анонимния преводач

откъс от книгата Пинокио & Робинзон
Алберто Мангел

Неща, които се избягват в литературата
- Психологическите особености и парадоксите : убийства, извършени с наслада, самоубийства, извършени с удоволствие.
- Необичайната интерпретация на някои текстове и персонажи : женомразието на Дон Жуан и други.
- Двойките главни герои, които са твърде различни : Дон Кихот и Санчо, Шерлок Холмс и Уотсън.
- Двойките еднакви персонажи като Бувар и Пекюше. Когато авторът измисля черта от характера на единия, трябва да измисли такава и за другия.
- Персонажите, описани чрез чудатостите им, като при Дикенс.
- Всичко ново или учудващо. Културният читател не обича много да бъде изненадван.
- Безплодните игри с времето и пространството : Фокнър, Борхес.
- Откритието, че истинският герой на романа е прерията, джунглата, морето, дъждът, мрежата за ловене на риба.
- Поемите, ситуациите, персонажите, с които читателят – Боже опази – може да се идентифицира.
- Изразите, които могат да се превърнат в поговорки или цитати; те са несъвместими с целостта на текста.
- Персонажите, които рискуват да се превърнат в митове.
- Странните изброявания.
- Богатият речник. Синонимите. Точните думи. Всичко, което се стреми към яснота.
- Описанията, които изграждат картини, вселените, претъпкани с физически детайли, като при Фокнър.
- Задните планове, околната среда, атмосферата. Тропическата жега, опиянението, гласът от радиото, изразите, повтарящи се периодично, като рефрен.
- Книгите, които започват или завършват с метеорологични детайли. Прочувствените софизми : „Задава се вятър! Трябва да опитаме да оживеем!”
- Всички метафори, най-вече визуалните. Също и метафорите, заети от земеделието, корабоплаването, финансите. Като при Пруст.
- Антропоморфизмът.
- Книгите, които се изграждат върху други книги. Одисей и Одисея.
- Книгите, които се стремят да бъдат менюта, албуми със снимки, маршрути, концерти. Всичко, което може да провокира картина. Всичко, което може да провокира филм.
- Това, което е извън сюжета : домашни сцени в полицейски роман. Драматични сцени във философски диалог.
- Очакваните неща. Патосът и еротичните сцени в любовен роман. Загадките и престъпленията в полицейския роман. Призраците във фантастичните разкази.
- Суетата, скромността, педерастията, липсата на такава, самоубийството.
В края на този списък достигаме, разбира се, до липсата на каквато и да било литература.

image
image
image
image
image



Гласувай:
2
0



1. анонимен - Неща, които се избягват в литера...
06.12.2009 15:57
Неща, които се избягват в литературата
- Психологическите особености и парадоксите : убийства, извършени с наслада, самоубийства, извършени с удоволствие.
- Необичайната интерпретация на някои текстове и персонажи : женомразието на Дон Жуан и други.
- Двойките главни герои, които са твърде различни : Дон Кихот и Санчо, Шерлок Холмс и Уотсън.
- Двойките еднакви персонажи като Бувар и Пекюше. Когато авторът измисля черта от характера на единия, трябва да измисли такава и за другия.
- Персонажите, описани чрез чудатостите им, като при Дикенс.
- Всичко ново или учудващо. Културният читател не обича много да бъде изненадван.
- Безплодните игри с времето и пространството : Фокнър, Борхес.
- Откритието, че истинският герой на романа е прерията, джунглата, морето, дъждът, мрежата за ловене на риба.
- Поемите, ситуациите, персонажите, с които читателят – Боже опази – може да се идентифицира.
- Изразите, които могат да се превърнат в поговорки или цитати; те са несъвместими с целостта на текста.
- Персонажите, които рискуват да се превърнат в митове.
- Странните изброявания.
- Богатият речник. Синонимите. Точните думи. Всичко, което се стреми към яснота.
- Описанията, които изграждат картини, вселените, претъпкани с физически детайли, като при Фокнър.
- Задните планове, околната среда, атмосферата. Тропическата жега, опиянението, гласът от радиото, изразите, повтарящи се периодично, като рефрен.
- Книгите, които започват или завършват с метеорологични детайли. Прочувствените софизми : „Задава се вятър! Трябва да опитаме да оживеем!”
- Всички метафори, най-вече визуалните. Също и метафорите, заети от земеделието, корабоплаването, финансите. Като при Пруст.
- Антропоморфизмът.
- Книгите, които се изграждат върху други книги. Одисей и Одисея.
- Книгите, които се стремят да бъдат менюта, албуми със снимки, маршрути, концерти. Всичко, което може да провокира картина. Всичко, което може да провокира филм.
- Това, което е извън сюжета : домашни сцени в полицейски роман. Драматични сцени във философски диалог.
- Очакваните неща. Патосът и еротичните сцени в любовен роман. Загадките и престъпленията в полицейския роман. Призраците във фантастичните разкази.
- Суетата, скромността, педерастията, липсата на такава, самоубийството.
В края на този списък достигаме, разбира се, до липсата на каквато и да било литература.

цитирай
Търсене

За този блог
Автор: chilly
Категория: Изкуство
Прочетен: 176248
Постинги: 54
Коментари: 65533
Гласове: 1244
Архив
Календар
«  Септември, 2018  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930